Der er kommet mange nye produkter fra Atlassian de senere år, og Atlas er et af dem. Atlassians produkter har altid fokus på understøttelse af teams, og Atlas er ingen undtagelse.
Den udfordring, man forsøger at løse med Atlas er, at det kan være svært at få et overblik over det man arbejder på i et team. Man bruger typisk mange forskellige systemer til at understøtte arbejdet, og informationen om hvad man arbejder på, er spredt ud i de forskellige systemer. Det gør, at det kan være svært at få en fælles forståelse i teamet af hvad man arbejder på.
Atlas er bygget til at understøtte, at et team har en fælles forståelse af den sammenhæng, deres arbejde foregår i:
- Hvad er det vi arbejder på og hvorfor?
- Hvordan går det?
- Hvem arbejder på hvad?
De spørgsmål kan være svære at svare på, hvis man ikke ved hvem man skal spørge eller hvor man skal lede efter svarene. Svarene på spørgsmålene er relevante for selve teamet, men også for andre, som gerne vil følge med i hvordan det går med projektet, så Atlas understøtter begge dele.
Hvordan virker Atlas?
I Atlas arbejder man med mål og projekter. Målene udtrykker de forretningsmål, man som virksomhed har.
Hvert mål har bl.a. en ejer og en status, og ejeren af et mål bliver hver måned mindet om at opdatere status på målet. Hvert mål er forbundet til de projekter, der bidrager til målene. Så man kan bruge Atlas til at få et overblik over hvordan det går med målene og de tilknyttede projekter.
Et projekt i Atlas repræsenterer et sæt arbejde, som man gerne vil samle information omkring et sted, så det er nemt for alle at se hvad man arbejder på, hvorfor man arbejder på det, hvem der ansvarlige for det og hvordan det går.
Hvis man er vant til at arbejde med projekter i Jira, så er projekterne i Atlas lidt anderledes. Størrelsesmæssigt svarer de til Epics i Jira, og man vil ofte koble en Epic i Jira sammen med et projekt i Atlas, så man kan holde styr på planer, opgaver og de tekniske detaljer i Jira, mens men samler alle værktøjer og status-opdateringer i Atlas. Hos Atlassian opretter man et projekt i Atlas, når et stykke arbejde involverer 2 eller flere personer i 2 eller flere uger.
Projekterne i Atlas har til formål at hjælpe med at besvare de 3 spørgsmål fra tidligere:
- Hvad er det vi arbejder på og hvorfor?
- Hvordan går det?
- Hvem arbejder på hvad?
så lad os tage dem et for et.
Hvad er det vi arbejder på og hvorfor?
Alle projekter i Atlas har en hjemmeside, hvor man kan få et overblik over hvad projektet går ud på, hvad man arbejder på og hvorfor man gør det.
Du kan se flere eksempler her: Example project briefs for inspiration
Hjemmesiden kan bruges som udgangspunkt for at finde flere oplysninger om hvad projektet går ud på. Man kan indsætte Smart Links, som gør det muligt at lave overblik over de systemer, der arbejdes i:
men det kan også bruges til at integrere previews af indhold fra andre systemer som f.eks. Trello, Google Docs, Jira eller Confluence.
Hvordan går det?
Atlas tjener også et andet vigtigt formål, nemlig at man kan få status-opdateringer for de projekter, som er relevante for en og at man kan læse dem, når det passer en. Atlassian har de senere år haft meget fokus på at understøtte asynkront arbejde, og ideen her er at erstatte de status-møder, som ofte er ineffektive og som mange finder frustrerende, med status-opdateringer, som man kan læse, når og hvis man vil. Hver uge bliver man som projektejer mindet om at skrive en status-opdatering til sit projekt. De ser således ud og er på max 280 tegn, så de bliver holdt korte og præcise:
Atlassian har nogle gode råd til at skrive disse status updates. Disse updates bliver en del af de status-opsamlinger, som Atlassian sender ud. Man kan som bruger følge de mål og projekter, man er interesseret i og får en ugentlig kort status-opsamling på dem i det værktøj, man gerne vil have det i:
Hvem arbejder på hvad?
I mange virksomheder kan det være svært at finde ud af hvem der arbejder på hvad. Ofte har man organisationsdiagrammer med alle medarbejdere, men de er ikke forbundet til det, som medarbejderne arbejder på. Ofte vil der også i forbindelse med projekter opstå nye teams, som går på tværs af organisationsstrukturen.
Derfor kan man i Atlas på alle projekter og mål se det team, der arbejder på dem:
og man kan også for teamet som helhed og hvert teammedlem se, hvad det er, de arbejder på:
Hvordan kommer jeg i gang med at bruge Atlas?
Atlas fås i en gratis udgave, som du kan gå i gang med at bruge med det samme, og som tillader op til 35.000 brugere. Du kan komme i gang lige her:
Der findes også Standard- og Premium-udgaver, hvor der er bl.a. er mulighed for mere avanceret tilpasning, sikkerhed og support. Du kan se et overblik over priser og features her:
Sidst men ikke mindst er her en detaljeret guide til at hjælpe med at komme godt i gang:
The ultimate guide for getting started in Atlas
Vil I høre mere om, hvordan Atlas og Atlassians produktpakke generelt kan bidrage med værdi til netop jeres virksomhed? Kontakt os allerede i dag for en uforpligtende snak!