Vi har igen samlet nogle af de seneste nye features fra Atlassian, som vi synes er særligt spændende. Denne gang er det features til Jira Cloud, vi har haft fokus på.
Er du interesseret i at høre mere om, hvad jeres virksomhed kan opnå med Atlassians produkter? Kontakt os allerede i dag for en uforpligtende snak!
Boards i Jira Service Management (Jira Cloud)
En feature som mange længe har ønsket sig er nu en realitet i Service Management, nemlig boards. Det er nu muligt at se de issues, man har på et Service Management-projekt på et kanban board:
Hvis du har et eksisterende projekt, og gerne vil tilføje et board, skal en projekt-admin-slå det til:
og så får vi et board, som vi kan gå i gang med at bruge og sætte op, som vi ønsker det. Hvis du har arbejdet med boards og opsætningen af dem på de andre projekttyper i Jira, vil du genkende måden man arbejder med det på og mulighederne for at opsætning af board filter, kolonner, svømmebaner, quick filtre osv. Har du ikke arbejdet med boards før, kan du læse mere om dem her: Get started with boards
Opsætning af personlige notifikationer for projekter i Jira (Jira Cloud)
I Jira er der nu kommet flere muligheder for at styre hvilke notifikationer, man gerne vil have og hvor man vil have dem. Det mest interessante her er at man nu på projektbasis selv kan sætte op hvilke notifikationer man vil have.
Notifikationer har fået deres egen side under din profil. Gå til din profil og vælg Notifications:
og så kan du se de nye muligheder. Øverst kan man bestemme, hvordan man gerne vil have de generelle notifikationer omkring issues i Jira ved at klikke checkboxes til og fra:
Man kan vælge imellem flere forskellige af de handlinger, der kan ske med et issue, f.eks. at der bliver tilføjet en kommentar til et issue, og for hver vælge om man vil notificeres og om det skal være i Jira eller via email.
Længere nede på siden kan man tilføje et projekt, man gerne vil have notifikationer for og derefter sætte de notifikationer op, som man vil have. Her kan man ligeledes klikke checkboxes til og fra for at få de indstillinger for de forskellige handlinger, som man gerne vil have:
De indstillinger, man laver for projekterne, overskriver de generelle notifikationsindstillinger, man har lavet, så hvis man f.eks. har slået det at få notifikationer omkring kommentarer fra i de generelle indstillinger, kan man godt slå det til for et specifikt projekt. Man kan lave notifikationsindstillinger for op til 50 projekter.
Og hvordan forholder de notifikationsindstillinger, man selv laver for et projekt, sig så til de notifikationsindstillinger, som admins sætter op på et projekt? Her gælder der også, at de notifikationsindstillinger, som man selv laver for et projekt, overskriver de notifikationsindstillinger, som er sat op for projektet.
Du kan læse mere her om opsætning af din personlige profil, herunder opsætning af notifikationer, her: Take control of your inbox with new ways to manage Jira notifications og her: Manage your Jira personal settings
Ny og forbedret søgning (Jira Cloud)
Der er blevet lavet en helt ny løsning for søgning i Jira, og den er blevet forbedret på flere parametre. Det er basalt set stadig samme måde, man søger på, men der lavet en del forbedringer, så den er hurtigere, nemmere at bruge og der er også kommet et par nye features til.
I den nye løsning er avanceret søgning blevet forbedret, så det er nemmere at lave søgninger med det indbyggede sprog Jira Query Language (JQL). Når man skriver sin søgning ind, bliver den nu hurtigt valideret, autocomplete er forbedret, så man får flere forslag, og eventuelle fejl bliver fremhævet med rødt, så de er nemme at se og man får også information om, hvordan de kan løses. Samtidig er der også syntax highlighting, så det er nemmere både at skrive og læse søgninger:
Man kan også gøre søgevinduet større, så det er nemmere at lave længere søgninger, og man kan lave linieskift i sin søgning, så den er nemmere at overskue:
Visning af søgeresultatet er også forbedret på flere forskellige måder. Hvis man fremsøger issues i List view, kan man rette direkte i Status-, Summary-, Due date- og Label-felterne på oversigten uden at skulle åbne issues:
Det er også blevet nemmere at vælge hvilke kolonner, man vil have vist i søgeresultatet og ændre rækkefølgen på kolonner.
Derudover er eksporten af issues også forbedret ift. kolonner, så man kan vælge kun at få de kolonner med, som er det sat op i det filter, man arbejder med eller med de default kolonner, man har valgt:
Introducing the new issue search to Jira Cloud users (updated) og What is the new Jira issue search experience?
Se alle dine attachments et sted (Jira Cloud)
Det kan godt være svært at finde et bestemt attachment, som man ved ligger på et af de issues, man har på et projekt, og før var det nødvendigt at søge igennem mange issues for at finde det. Nu er der et menupunkt på Work Management-projekter, der hedder Attachments, og her kan man se alle de attachments, der er knyttet til issues på dette projekt. Her fra kan man downloade attachments, og man kan slette dem, både fra overblikket men også fra det issue, de er knyttet til.
Vis eller skjul felter for issues på backloggen eller boardet (Jira Cloud)
Hvis man er på et board eller en backlog, kan man nu slå nogle af de felter til og fra, der vises for det enkelte issue. Klik på View settings på dit board og vælg hvad du vil slå til eller fra:
Vis links på boards (Jira Cloud)
Det er nu muligt at få vist links mellem issues boards og dermed nemmere at kunne fået overblik over relationer mellem issues.
For at få vist links mellem issues på et board, skal man klikke på View settings i øverste højre hjørne på boardet og slå Linked Issues til:
Man kan linke issues sammen på boardet, ved at klikke på more actions (…) på issuet, vælge Link issue og sætte linket op:
På boardet kan man så for hvert issue se ikoner for de issues, det linker til og klikke på link-ikonet for at få mere information om de pågældende links:
Mere information: Link issues
Vi glæder os til at dele flere nyheder, og håber, at I har lyst til at følge med!
Husk, at I altid er velkomne til at kontakte os for en uforpligtende snak om mulighederne med Atlassians produkter!