Så har vi igen samlet nogle af de nye features fra Atlassian, som vi synes er særligt spændende. Denne gang er det features til Jira og Confluence i Cloud, vi har haft fokus på.
Er du interesseret i at høre mere om, hvad jeres virksomhed kan opnå med Atlassians produkter? Kontakt os allerede i dag for en uforpligtende snak!
Filtrering af Jira-issues direkte på sider (Confluence Cloud)
Tidligere når man skulle bruge Jira issues makroen i Confluence, skulle man oprette sit filter i Jira og derefter indsætte det i makroen på Confluence-siden. Nu kan man gøre det hele i Confluence.
Når man indsætter Jira Issues-makroen, kan man fremsøge issues vha. dropdowns med keywords eller JQL, ligesom man kender det fra Jira:
Når man har fremsøgt de issues, man gerne vil vise, kan man vælge hvilke felter der skal vises og derefter indsætte en tabel med de issues:
Når man har oprettet tabellen, kan man klikke på tabellen og nemt redigere i både den søgning, der er lavet og de felter, der bliver vist.
Du kan læse mere om hvordan du gør her: Display Jira issues in a list
Gendan en inline kommentar (Confluence Cloud)
Hvis man er kommet til at slette tekst, hvor der var tilknyttet en inline kommentar, kan denne nu nemt gendannes. Man finder kommentaren under Resolved comments under More actions-menuen på siden. Find kommentaren på listen:
og tryk på Restore comment. Du skal nu vælge den tekst på siden, som kommentaren skal knyttes til, klikke på Add comment og så er den gendannet:
Confluence Mission Control - helt nyt produkt admin-interface (Confluence Cloud)
Hvis du har været inde i administrations-delen af Confluence for nylig, så har du nok lagt mærke til, at det har fået en større overhaling.
Når man klikker på Administrator-ikonet ⚙️ i det øverste højre hjørne, som er tilgængeligt hvis man har administrator-rettigheder, så kommer man ind på Confluence Mission Control. Den er lavet til produkt-administratorer, så de nemmere kan finde de oplysninger de har brug for omkring hvordan Confluence har det, information om spaces og indhold og hvem der har adgang til hvad.
Mission control giver et hurtigt overblik over hvordan Confluence generelt har det, hvad der sker i Confluence og hvem der har adgang til hvad. Man kan klikke sig ind på de enkelte dele af oversigten for at få mere information og for at ændre i indstillingerne, hvis der er behov for det.
På Mission Control kan man også se statistikker over brugernes aktivitet, aktivitet på siderne, søgninger, de public links man måtte sat op osv.
I sidemenuen er der nem adgang til de værktøjer, der ofte bruges, som auditloggen og automation, og en søgeboks, så de nemmere at finde de forskellige admin-sider.
Du kan læse mere her: Introducing Confluence Mission Control - The new one-stop shop for product admins!
Opret issues der hvor du er (Jira Cloud)
Der er løbende kommet forbedringer til hvor man kan oprette issues, så de kan oprettes der hvor man er, om det så er på boardet, i listen, på kalenderen eller på timelinen. Senest er det nu muligt på både lists og boards at oprette issue mellem andre issues ved at holde musen mellem de to issues og så vil der dukke et “+” op:
På timelinen vil det nu også være muligt at oprette child issues (Sub-Tasks) ved at holde musen over et issue og klikke på det “+”, der dukker op:
Rediger mange issues samtidig i backloggen (Jira Cloud)
Tidligere når man skulle redigere mange issues på samme tid, skulle man bruge den bulk change-funktionalitet, der er indbygget i issue navigatoren. Nu kan man redigere mange issues på samme tid uden at skulle forlade sin backlog.
Alle issues i backloggen har en checkbox, og ved at klikke i dem kan man nu vælge op til 1000 issues, som man opdaterer samtidig, så de alle får opdateret værdien i et eller flere felter, f.eks. at de alle får samme prioritet, assignee eller får tilføjet samme Affects version. Som man kan se nedenfor er der flere muligheder for at opdatere et eksisterende felt, f.eks. at tilføje nye værdier eller erstatte det eksisterende indhold med en ny værdi:
Du kan læse mere om det her: Edit issues in bulk from the backlog
Nemmere import fra andre værktøjer til issues i Jira (Jira Cloud)
Det er nu både nemmere og hurtigere at importere data fra andre værktøjer til nye issues i Jira. Den nye CSV importer kan håndtere data fra værktøjer som f.eks. Asana, monday, ClickUp eller GitHub og importere dem som issues på et Jira software projekt. For at importere data skal man oprette et nyt projekt, og vælge at importere data til enten et business-projekt eller et software-projekt:
Herefter uploader man en CSV-fil, og så har man et nyt projekt, hvor de importerede data er oprettet som issues.
Pt. bliver der arbejdet på en løsning, hvor man vil kunne flytte data direkte fra værktøjerne og ind i Jira, og for nogle af værktøjerne er det faktisk allerede muligt. Hvis man vælger Business projekt vil man kunne se, at her kan man vælge mellem at importere direkte fra Trello, monday eller Asana:
Eksporter din projekt timeline i CSV (Jira Cloud)
Tidligere kunne man eksportere sin Timeline på et Jira-projekt og gemme den som en PNG-fil. Nu er det også muligt at eksportere og gemme som CSV-fil. Det giver lidt flere muligheder for at tilpasse hvordan man præsenterer data, når man skal bruge sin Timeline i andre sammenhænge, f.eks. i en præsentation eller i et dokument.
Du finder eksport-funktionaliteten i øverste højre hjørne, når du står på din Timeline, og kan der vælge mellem PNG og CSV:
Tilføj alle dem du vil som stakeholders på Incidents (Jira Cloud)
På Jira Service Management er der nu en ny rolle som stakeholder. Den kan man bruge til de personer, som man gerne vil holde opdateret omkring et bestemt incident, så de f.eks. kan tage de nødvendige forholdsregler eller handlinger, der måtte være ift. det incident.
Man kan tilføje så mange stakeholders, man ønsker, og man kan tilføje både eksisterende brugere og invitere nye brugere. Hvis man er på Premium eller Enterprise, skal de ikke have nogen licens i Jira, så man invitere alle de nye brugere, man ønsker, uden det koster licenser. Hvis man er på Free eller Standard, er det kun brugere med en agent-licens, der kan tilføjes som stakeholders.
Du kan læse mere om incident stakeholders og hvordan man tilføjer dem her: Add and manage incident stakeholders