Da vi selv er store fortalere for at støtte dem, der har allermest brug for det, vil vi gerne lige benytte bloggen her til at slå på tromme for et spritnyt initiativ fra Atlassian, der går under navnet MakeaDiff.org. Herunder finder du et blogindlæg, der er skrevet af Melissa Beaumont Lee fra Atlassian Foundation. Oversat af Translucent.
Make a Diff: en ny vej til velgørenhed
En eftermiddag kom Scott Farqhuar, co-founder og co-CEO af Atlassian, hen til mit skrivebord og sagde: “Melissa, det er på tide at vores fond gør noget helt ekstraordinært.” Jeg følte mig overhovedet ikke presset!
Som ansvarlig for Atlassian Foundation var min umiddelbare tanke at vi umuligt kunne toppe det, vi allerede gør. Hos Atlassian Foundation arbejder vi ud fra et-procents-modellen, hvor ét procent af vores overskud, medarbejdernes tid og virksomhedens egenkapital går til velgørende formål.
Vi støtter også Room to Read, der er en velgørende organisation i Bay Area (red: ved San Franciso), hvis formål er at forbedre indlærings- og uddannelsesforhold verden over via vores unikke Causium model (Causium = freemium + cause). Det startede oprindeligt i 2009 med en 5-dages prøveperiode, hvor vi tilbød Atlassian produkterne til $5 for 5 brugere. Vores mål med Casium modellen var at rejse $25.000 til et velgørende formål…vi endte med $100.000 på under en uge. Projektet har siden udviklet sig til licensprogrammer til $10 for 10 brugere, hvor alt overskud går til Room to Read. Vi er nu nået op på at have doneret mere end $2.5 millioner - mere end 100x vores oprindelige mål - pengene har gjort det muligt at finansiere uddannelse for 90.000 børn i Cambodja.
Så det var altså ikke nogen lille opgave, at finde på noget, der skulle være ekstraordinært__; barren var sat rimelig højt! Men da jeg kiggede min indbakke igennem for inspiration, og tænkte tilbage på de mange samtaler, jeg havde haft med velgørende organisationer - fantastiske organisationer, der hjælper børn og unge ud af fattigdom gennem uddannelse, og på den måde er med til at bekæmpe slaveri - da gik det op for mig, at de faktisk sjældent spørger efter donationer. Når jeg taler med de her organisationer, er det typisk spørgsmål som disse, de kommer med:
Vores website er håbløst forældet, kan I hjælpe os?
Vi har brug for en eller anden måde, hvor vi kan kommunikere med hinanden på, vi har brug for et intranet.
Vi har fået et tilbud på udvikling af vores app. På $100k, men vi har ikke $100k. Vi har ikke engang $10k.
Små forespørgsler som disse kan have en kæmpe stor effekt i mange organisationer, men at gå i gang med dem alle, virkede ikke skalérbart. Hvordan kunne vi imødekomme dem alle, selv med 5 dages betalte fridage, der bruges på velgørende arbejde, og som alle i Atlassian har?
To af vores Atlassian Foundation Councillors, Graeme Smith og Matt Jensen, kom med svaret: Det, som disse organisationer har brug for, er adgang til teknologieksperter, der allerede har vist en interesse i at hjælpe; nørder, der er klar til at springe til, når der er brug for hjælp.
Derfor (trommehvivel, tak), er vi super glade for at kunne annoncere lanceringen af MakeaDiff.org, en crowdsourcing platform hvor teknologieksperter kan komme i forbindelse med velgørende organisationer, og hjælpe dem med at få deres idéer til at udvikle sig til succesfulde teknologiprojekter. Organisationer kan lave opslag på de opgaver, som de har brug for hjælp til - website design, UI rådgivning, roadmapping af projekter, dataanalyse - og specialister såsom dig, kan hoppe ombord, og komme i gang med at gøre en forskel (Make a Diff).
Glem alt om websites med tusindvis af opslag med langvarige projekter, der måske aldrig ser dagens lys. MakeaDiff.org er en Jira-baseret platform, hvor du kan bidrage når du vil, hvor du vil og ikke mindst komme i gang med det samme. MakeaDiff.org er lige nu i en beta version, og vi er i gang med en “soft launch” hvor vi bruger et par projekter til at teste brugervenligheden på websitet sammen med frivillige fra Atlassian. Når vi har fjernet de værste fejl, vil vi åbne det op for flere, så de velgørende organisationer kan begynde at lave opslag, og så nørderne uden for Atlassian kan begynde at bidrage også.
Smid endelig en kommentar herunder (red: link til oprindeligt blogindlæg) hvis du har forslag til hvordan vi kan gøre MakeaDiff.org endnu bedre. Eller kontakt os hvis du er en non-profit, der har et IT-projekt, som du gerne vil have listet på websitet.
Hvad angår alle jer nørder derude, så vil vi hermed gerne invitere jer til at kontakte os via kommentarfeltet herunder (red: link til oprindeligt blogindlæg), da vi har brug for jeres hjælp til at teste og videreudvikle MakeaDiff.org. I dag kunne være dagen, hvor du anvender dine evner til noget fantastisk.
Tænk på det som en slags datingside, hvor velgørende organisationer kan møde teknologieksperter. Der kommer til at ske helt fantastiske ting.
Se i øvrigt denne video fra Atlassian Foundation.